tirsdag 12. juli 2011

Chewy Chocolate Chip Cookies


Her kommer oppskrift på de knallgode cookies'ene jeg laget her om dagen!



Du trenger:
Oppskriften holder til 50 stk

500 gr mel
1 ts natron
1/2 ts salt
226 gr mykt romtemp. smør
450 gr sukker
2 ss brun sirup
3 store egg
2 ts vanilje ekstrakt (evt vaniljesukker)
340 gr sjokolade





Hell sukker, smør og sirup i en bolle.
Det er viktig at smøret er mykt, så la det ligge i romtemp. en stund før du skal bruke det.




Miks dette godt sammen slik at røra blir fluffy.


Tilsett ett egg om gangen og miks dette raskt sammen, ca 30 sek pr egg.




Tilsett vanilje ekstrakt.


Så blander du mel, natron og salt i en bolle. Hell i litt og litt mens du mikser videre.


Til slutt har du i sjokoladebiter.




Mikses sammen til en fin og fast deig.






For best resultat pakkes deigen inn i plastfolie og legges i kjøleskapet natten over. Men i og med at deigen er en såpass stor, kan man lage og steke noen kjeks samme dag, og legge resten av deigen kaldt (evt. fryse) til en senere anledning.
- det gjorde utålmodige meg!



Sett ovnen på 175 grader.

Rull deigen i små boller og sett dem på et kledt bakebrett.




Stekes i 15 minutter til de blir gyldne.




La de hvile på bakebrettet i 5 minutter - om du klarer!




Lykke til!
Håper det smaker!



~ Silje ~

4 kommentarer:

  1. mmmmm..dette ser knakende godt ut:)

    Takk for koselig besøk hos meg. Du kan glede deg til kurset, det var kjempeartig...

    Lykke til!

    Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Ååå,disse så gode ut:)
    Lurer veldig på en ting,jeg. Er disse cookiene sprø eller seige (som colastenger)i konsistensen?
    Jeg er nemlig på jakt etter en oppskrift med "seige" cookies:)
    Heldige du som har vært på cupcake-kurs:)

    SvarSlett
  3. Disse er virkelig gode! Og ja, de er seige inni! Mmmm :) Anbefales virkelig!

    SvarSlett